Akillesjännekipu häiritsee lenkkeilyä. Akillesjännekivun harjoittelu voi auttaa.

Olet ehkä kuullut akillesjänteen tulehduksesta ja epäilet että havaitsemasi kipu akillesjänteessä voi johtua siitä? Onko akillesjänne kipeä ja siitä löytyy arka patti? Tuntuuko kipu akillesjänteessä juostessa tai hyppiessä vai esiintyykö kipu päkiöille noustessa? Nämä voivat olla merkkejä vaivasta, jota aikaisemmin kutsuttiin akillesjänteen tulehdukseksi. Nykyisin ei kuitenkaan enää puhuta “tulehduksesta”, vaikka diagnoosina sellainen voidaan edelleen antaa.

Kipu akillesjänteessä johtuu usein rasituksesta

Jos kyse ei ole tulehduksesta niin mistä sitten? Lyhyesti sanottuna – kivusta! Hieman tarkemmin selitettynä kyse on rasituksen aiheuttamasta häiriöstä, jonka johdosta akillesjänne kipeytyy paikallisesti. Kipu akillesjänteessä tuntuu yleensä hieman kantapäästä ylöspäin tai toisinaan heti akillesjänteen kantapään kiinnityksessä.

Akillesjännekipua on tutkittu paljon ja yleisin yhdistävä tekijä sen taustalla ovat juurikin häiriöt ja muutokset kuormituksen ja rasituksen määrässä. Nämä häiriöt voivat olla joko liian paljon ja liian korkeaa kuormitusta, liian pitkään liian alhaista kuormitusta tai liian nopea muutos akillesjänteen kuormituksessa.

Hyviä esimerkkejä liian kovasta kuormituksesta ovat esimerkiksi aktiiviset liikkujat juoksua sisältävissä lajeissa. Esimerkki kuormituksessa tapahtuneesta muutoksesta on vaikkapa äkillisesti aloitettu kuntokuuri tai koko vuoden kävelykilometrit sisältävä kaupunkiloma. Liian pitkään jatkunut jänteen alhainen kuormitus taas voi aiheuttaa akillesjänteen kivun muuttamalla jänteen kuormituksen sieto ominaisuuksia, jolloin pieni tai toiselle täysin normaali kuormitus voi riittää kipeyttämään jänteen. Lyhyesti sanottuna jänteet siis tarvitsevat liikuntaa, mutta ei liikaa tai ei liian vähän.

Oikeanlainen harjoittelu auttaa

kipu akillesjänteessä, akillesjännekipu, akillesjänne harjoittelu
Oikeanlainen harjoittelu sisältää pohjelihaksen asteittaista vahvistusta ja lopulta myös räjähtävän kapasiteetin lisäämistä. Näillä konstein kipu akillesjänteessä todennäköisimmin vähenee.

Mutta minkälaista liikuntaa tai kuormitusta sitten voisi harrastaa, jotta kipu akillesjänteessä helpottuisi? Usein nopeaa ja korkeaa kuormaa sisältävä rasitus lisää kipua, joten akillesjännekipua hoitavassa harjoittelussa kuormituksen tulee olla etenkin alkuun jotain muuta.

Tähän vastauksena löytyy OmaKuntoutus.fi verkkovalmennusohjelmat, jotka on suunniteltu nimenomaan oikeanlaiseen jänneharjoitteluun. Ne sisältävät mm. staattista ja jarruttavaa harjoittelua sekä etenkin hitaan ja raskaan kuormitustyylin harjoittelua. Harjoittelun on tärkeää olla tarpeeksi kuormittavaa ja oikein kohdistettua. Tällä päästään jo pitkälle, mutta jos harjoitusohjelma saadaan rakennettua vielä asteittain eteneväksi, siten, että rasitus kasvaa koko ajan ohjelman edetessä olemme jo lähellä maalia ja kivuttomia akillesjänteitä. Luomassamme akillesjännekipujen nettivalmennuksessa olemme huomioineet nämä seikat, minkä lisäksi Facebook -tukiryhmässä voit kysyä kysymyksiä tai vaihtaa ajatuksia.
Kipu akillesjänteessä voidaan siis hoitaa harjoittelemalla, jos omatoiminen harjoittelu kuulostaa juuri oikealta ratkaisulta, kannattaa tutustua tarkemmin ohjelmaamme tämän linkin takaa.


Leave a Reply

Your email address will not be published.