akillesjänteen venyttely, akillesjänteen harjoittelu, akillesjännekipu
Akillesjänteen venyttely voidaan toteuttaa paikallisesti tai myös laajemmin koko ”takaketjuun”, mutta auttaako se kipuun?

Vai hyödyttääkö akillesjänteen harjoittelu enemmän? Akillesjänteen venyttely saattaa tuntua luonnolliselta, jos tavoitteena on akillesjännekivun hoito itsenäisesti. Saattaa kuitenkin olla, ettei tämä kaikista suosituksista huolimatta ole kuitenkaan kaikkein tehokkain hoitomuoto. Tässä blogikirjoituksessa sukellamme tämän kysymyksen äärelle.

Mitä on akillesjänteen kipu?

Akillesjänteen kipu on yleistä etenkin paljon liikkuvilla, mutta on sitä myös vähemmän liikkuvilla. Oireina voi olla esimerkiksi kipu varpaille noustessa tai pohje- tai akillesjänteen kipu juostessa. Yleisimmät ongelmat liittyvät usein kuormitukseen joko kipuna tai jäykkyyden tunteena. Joskus kuitenkin kipeä patti akillesjänteessä voi häiritä korkeavartisten kenkien käyttöä. Akillesjännekivun syyt ovat olleet aiheena aikaisemmissa kirjoituksissa, joihin voi tutustua esimerkiksi klikkaamalla tästä.

Miksi akillesjänteen venyttely tuntuu luonnolliselta…

Akillesjänteen venyttely tulee varmasti mieleen monella jos akillesjännekipu alkaa vaivaamaan. Onhan fysioterapeutit, hierojat ja urheiluvalmentajat saarnanneet sen puolesta jo vuosikymmenten ajan. Meidät on ikäänkuin opetettu venyttämään kipeää kehonosaa. Venyttely voi tuntua järkevältä ratkaisulta akilleskivussa myös, koska akillesjänne ja pohje usein tuntuvatkin jäykiltä. Mutta onko jäykkyys oikeasti lihaksen lyhentymää ja auttaako venyttely? Jäykkyyden tunne voikin olla enemmän tunne kuin kireys. Tunne voi taas johtua mm. siitä, että jännekudoksen sekaan sitoutuu vettä tai koska kipeän jänteen kudosrakenne muuttuu epäsäännölliseksi?

Toinen tekijä jäykkyyden tunteen taustalla voi olla hermostollinen mukautuminen. Tätä voidaan verrata vaikka auton nopeudenrajoittimeen – jänteessä on kyllä liikerataa aivan kuten autossa hevosvoimia, mutta kaikkea tätä ei vain saada   käyttöön. Miksi? Lyhyesti vastattuna kivun vuoksi. Vietäessä nilkan liikettä pitemmälle keskushermosto vastaanottaa ärsykkeen venytyksestä ja koska kyse on kipeästä jalasta saattaa se suojareaktiona käskeä pohjelihasta jännittämään ja rajoittamaan liikettä.

… mutta ei ole yhtä tehokasta kuin akillesjänteen harjoittelu?

pohjelihasharjoittelu, akillesjännekipu hoito, akillesjännetulehdus hoito, akillesjänne harjoittelu

Aivan, vaikka akillesjänteen kivussa on usein rasitusperäisestä vaivasta, kaipaa akillesjänne parantuakseen harjoittelua ja kuormitusta. Pelkkä venyttely ja varsinkaan lepo eivät nosta jänteen kuormituksen sietokykyä ja usein tuloksena voikin olla noidankehä, jossa levolla ja venytyksillä jänne voi olla kivuttomampi sen aikaa kuin sitä ei kuormita ja sen jälkeen kipeytyy jälleen rasituksen jatkuessa.

Lisäksi, harjoittelun voidaan ajatella vaikuttavan positiivisesti myös kivun kokemukseen. Tähän ei päästä levolla tai minimaalisesti kuormittavilla toimenpiteillä kuten venyttelyllä. Riittävän kuormittava harjoittelu auttaa meitä kasvattamalla kipukynnystä ja voi normalisoida kehomme reaktioita kuormitukseen. Voidaan ikäänkuin ajatella, että harjoittelun avulla saadaan lisää itseluottamusta ja jänteeseen kohdistuvia kuormituksia ei harjoittelun vaikutuksesta enää koeta niin uhkaavina.


Leave a Reply

Your email address will not be published.