Plantaarifaskiitin hoito voi olla haastavaa ja siinä usein käytetään apuna monenlaisia konsteja ja yksi yleinen menetelmä on yölastan käyttäminen. Yölasta on jalkaterän ja säären alaosan ympärille yön ajaksi kiinnitettävä “plantaarifaskiittituki”, jonka tarkoituksena on estää nilkkaa ja jalkaterää taipumasta eteenpäin ojennukseen. Yölasta tuottaa staattisen venytyksen pohkeen lihaksille ja jalkapohjan kalvojänteelle, mikä saattaa usein helpottaa aamulla kävelyn yhteydessä ilmaantuvaa kantapään kipua. Yölastoja on erilaisia ja sen valintaan vaikuttaa yksilöllinen tilanne. Mihin sitten tämä myönteinen vaikutus perustuu ja riittääkö yölastan käyttö saamaan plantaarifaskiitti kuriin?

plantaarifaskiittituki yölasta jalkapohja kipeä aamuisin
Plantaarifaskiittituki tai yölasta voi auttaa kipuun ja oireisiin, mutta se ei vastaa sitä, mitä plantaarifaskiitin hoito todella kaipaa, eli kuormituksen sietokykyä kasvattava harjoittelua.

Yölasta voi helpottaa plantaarifaskiitin oireita

Plantaarifaskiittituki tai yölasta saattavat siis venytyksen myötä helpottaa jalkapohjan aamukipua, mikä ilmenee siten, että plantaarifaskiitille tyypillinen aamun ensiaskeleiden ärhäkkyys on lievempää. Lisäksi on esitetty näkemyksiä, että yölasta voisi vaikuttaa suotuisasti plantaarifaskiitin paranemisprosesseihin ja vaiva saattaisi poistua nopeammin, tosin nämä ovat vain ajatuksia tai teorioita. Planaarifaskiittituki ei myöskään auta kaikkia ja usein sen kömpelyys ja epämukavuus estävät sen käytön. Osa voi esimerkiksi kokea yölastan kanssa nukkumisen hankalana ja lisäksi vasta kokeilemalla selviää kunkin henkilön yksilöllisesti saama apu. Tutkimustieto yölastan vaikuttavuudesta on ristiriitaista. Yölasta voi osalla helpottaa plantaarifaskiitin oireita, mutta ole tutkimusnäyttöä siitä, että yölasta nopeuttaisi plantaarifaskiitti vaivan poistumista.

Lisäksi on syytä muistaa, että vaikka yölastasta olisi apua etenkin aamun ensimmäisten askeleiden ikävään kipuun, niin sen käyttö ei kehitä monia sellaisia ominaisuuksia (kuten lihasten voimantuottokyky ja kalvojänteen kuormituskestävyys), jotka vaativat huomiota kuntoutuksessa etenkin pitkittyneissä tapauksissa. Seuraavaksi siis pieni sukellus siihen millaiset menetelmät ovat vaivasta kuntoutumisen ja toimintakyvyn paranemisen kannalta oleellisia ottaa osaksi plantaarifaskiitin hoitoa?

Plantaarifaskiitin hoito harjoittelulla

Avainasemassa toimintakyvyn parantamiseksi on omatoiminen harjoittelu, jonka ohella toki erilaiset kipua lievittävät hoidot ovat käyttökelpoisia. Jalkapohjan kuormituksen sietokyvyn parantamiseen ei ole oikotietä vaan se vaatii systemaattisesti toteutettua, vahvistavaa harjoittelua. Jännekipujen hoidossa on olennaista myös arki- ja vapaa-ajan kuormituksen säätely ja tarvittaessa epäsuotuisan kuormituksen välttäminen. Kuitenkaan automaattiseen lepoon ei läheskään aina ole tarvetta, vaan monesti liikuntaa voi jatkaa plantaarifaskiitin hoito olisi työn alla.

Vahvistavaa harjoittelua on siis tärkeää kohdentaa riittävän tarkasti oireilevaan jalkapohjan kalvojänteeseen, jonka kyky sietää rasitusta on plantaarifaskiitissa alentunut. Harjoittelun avulla oireilevasta jännealueesta saadaan hyvin kuormitusta kestävä ja lisäksi paranee laajemminkin tuki- ja liikuntaelimistön toiminta. Tärkeimmän osan harjoittelua muodostaa oikealla tekniikalla ja rytmillä toteutettu pohjelihasharjoittelu, jossa hyödynnetään jalkaterän toiminnallista anatomiaa. Harjoittelulla on tietysti myös monenlaisia muita myönteisiä vaikutuksia sekä keholle että mielelle.

Jalkapohjan kivun hoito netissä?

Olemme koonneet nämä harjoitukset OmaKuntoutus.fi -sivustolle “Kenkää plantaarifaskiitille” -verkkovalmennukseksi käyttäjälle helpoksi ja yksinkertaiseksi paketiksi. Valmennus sisältää eritasoisia harjoituksia sekä tuhdin info-paketin jännekivuista, kivusta kuormituksen aikana sekä lisäksi ohjeita siitä, miten kannattaa edetä. Plantaarifaskiitin hoito-ohjeet etevät tarpeen mukaan staattista harjoituksista jarruttaviin ja siitä aina hitaisiin ja korkeakuormitettuihin sekä tarkasti rytmitettyihin treeneihin, joiden avulla palautetaan jänteen ja lihaksiston toimintakykyä. Koko valmennuksen alkuun valitaan sopiva aloitustaso harjoittelulle ja jokainen harjoitusvaihe sekä siirtyminen ohjeistetaan sekä videoiden avulla että myös kirjallisesti.


Jos kiinnostuit, kannattaa tutustua Kenkää plantaarifaskiitille -valmennukseen tarkemmin täältä: https://www.omakuntoutus.fi/kenkaa-plantaarifaskiitille/


Leave a Reply

Your email address will not be published.