Plantaarifaskiitti, kipu jalkapohjassa voi olla aamulla kivuliaimmillaan.
Plantaarifaskiitti voi olla ärtyneimmillään aamulla ensimmäisten askelien aikana.

Herätyskello soi, olisit ehkä halunnut vielä nukkua edes muutaman hetken lisää, mutta tämä ei ole aamusi ärsyttävin hetki. Ei, koska vielä pitää nousta ylös ja ottaa ne aamun ensimmäiset askeleet. Ja ne sattuvat jalkapohjaan kantapään alueelle. Kantapääkipu voi olla plantaarifaskiitin aiheuttamaa ja etenkin aamukipu on sille varsin tyypillistä.

Päivän aikana kantapään kipu voi aaltoilla

Aamulla kipu kantapäässä helpottuu yleensä muutamassa minuutissa, minkä jälkeen pystyt hoitamaan valtaosan aamuaskareista normaalisti. Työmatka taittuu näppärästi istuen autossa, junassa tai bussissa tai ehkäpä olet pyöräillyt töihin, jolloin jalkapohjan tai kantapään kipu ei niinkään tunnu, mutta ehkä muistuttaa itsestään kun nouset ylös. Seuraavan kerran huomaat, kuinka kantapääkipu häiritsee päivääsi kun nouset työpisteeltä ylös tai mahdollisesti olet ollut jo useamman tunnin jalkojen päällä. Tämä johtuu jalkapohjaan kohdistuvasta kuormituksesta joko sen muutoksesta (istumasta tai aamulla sängystä seisomaan nousu) tai kuormituksen pitkittyneestä kestosta (seisominen). Mietit ehkä jo kuinka kauan tämä kestää ja miten tästä pääsisi eroon?

Päivän aikana häiritsevä kantapään ja jalkapohjan kipu ei ehkä ole edes sinua kaikkein eniten häiritsevä osa plantaarifaskiittia. Usein kaikkein ärsyttävintä on, että se estää sinua harrastamasta liikuntaa, juoksemasta, tanssimasta, pelaamasta jalkapalloa tai muita pallopelejä. Plantaarifaskiitille on tyypillistä, että jalkapohjassa tuntuva kipu on voimakasta liikunnan alussa, minkä lisäksi liikunnan jälkeen kantapääkipu voi tuntua erityisen voimakkaana.

Voinko tehdä mitään, että kipu kantapäässä helpottuu?

Plantaarifaskiitin harjoittelu, plantaarifaskiitin hoito, plantaarifaskiitti venyttely, kantapääkipu hoito
Plantaarifaskiitin aiheuttaman kantapääkivun hoito alkaa harjoittelusta!

Jos ylempänä huomasit miettiväsi, mitä tälle kivulle voisi tehdä, vai voiko tehdä mitään, olet löytänyt oikean paikan! Mietitkö pitääkö venytellä? Ostaa pohjalliset? Mennä hierontaan? Näitäkin voi kokeilla, mutta asteittain kasvava harjoittelu on osoittautunut kaikkein tehokkaimmaksi keinoksi päihittää plantaarifaskiitti. Luomamme plantaarifaskiitin valmennusohjelman avulla voit kukistaa kivun ja saada konsteja omatoimiseen harjoitteluun.

Valmennusohjelmassa käydään läpi mistä jännevaivoissa ja plantaarifaskiitissa on kyse sekä miten sitä voi hoitaa omatoimisesti harjoittelemalla. Tavoitteemme on opettaa sinua antamaan kenkää kantapääkivulle! Ainutlaatuinen valmennusohjelma siis auttaa sinua eteenpäin kohti kivuttomampaa tulevaisuutta. Se sisältää plantaarifaskiittiin kohdennetut harjoitukset, oheisharjoituksia muille kehon osille sekä myös pääsyn muuten suljettuun Facebook -tukiryhmään.

Jos kiinnostuit tästä täysin uudenlaisesta valmennusohjelmasta ja olet sitä mieltä, että kipu kantapäässä alkaisi hiljalleen riittämään, tutustu verkkovalmennukseen tarkemmin tästä!


Leave a Reply

Your email address will not be published.